Teatteri Siperian kaksikymmenvuotis juhlavuoden kevään päätuotanto on Samuel Beckettin klassikkonäytelmä Leikin loppu.
Absurdissa klassikkonäytelmässä sokea Hamm ja häntä palveleva Clov pelaavat loputtomalta tuntuvaa valtapeliä. Näytelmä on tuttu ja tunnettu, eikä sen tekstistä saa muuttaa piiruakaan. Kuitenkin kun teokseen nyt tarttuvat liikenneonnettomuudessa halvaantunut näyttelijä Pekka Heikkinen ja pakolaisena maahan tullut näyttelijä Bakr Hasan, on palvelijan ja palveltavan roolien lisäksi kysymys monesta muusta tasosta ‒ eikä kaikki ole niin ilmeistä kuin päältä näyttää. Kaksikon alkuasetelma on selkeä: maahanmuuttaja palvelijana ja ”eurooppalainen” pyörätuoliin vaipunut valittaja palveltavana.
Beckett kirjoitti näytelmän ranskaksi ja käänsi sen itse englanniksi. Alkuperäinen nimi Endgame on shakkitermi. Beckettin luomassa pelissä on tasoja ja käännöksiä. Lopputulos on tiedossa, mutta peli on pelattava loppuun.
Esitys jakaantuu kohteen osaan: johdantoon ja Leikin loppu -näytelmään. Johdanto on dokumenttiteatterin keinoin tehty kuvaus Bakr Hasanin kokemuksista Beckettin näytelmien työstämisestä Irakissa. Hänen ohjatessaan Beckettiä Bagdadissa työtä sabotoitiin monin tavoin. Yksi työryhmän jäsen katosi jäljettömiin ja on kaikella todennäköisyydellä jo kuollut. Toinen saman ryhmän näyttelijä pahoinpideltiin, häpäistiin ja lopulta tapettiin. Bakr Hasanin omat kokemukset taiteen tekemisestä Bagdadissa ovat karmeita. Niistä on edelleen hengenvaarallista puhua Irakissa, jossa sanan- ja taiteenvapautta ei ole.
Ensi-ilta Kansallisteatterin Maalaamosalissa 9.4.2025
ESITYKSET AJALLA 8.4.-26.4.2025 KANSALLISTEATTERIN MAALAAMOSALISSA
TUKIJAT:
Alfred Kordelin säätiö
Suomen kulttuurirahasto
Samuel Huberin taidesäätiö